dimarts, 3 de desembre del 2019

Puríssima (La)


La Puríssima. 
Una bona notícia amb un llenguatge (esdevingut) inadequat.

1. Hi va haver un temps en què la Natura era entesa com a manifestació de l’acció de Déu, i per això servia de base al llenguatge religiós.
Però a partir del moment en què ens acostem a la Natura amb un llenguatge científic, aquesta es fa menys apta per expressar la dimensió religiosa de l’ésser humà. El llenguatge científic posa separació entre l’Home-coneixedor i la Natura-coneguda. És un llenguatge objectiu, material, comprovable i amb tendència a ser exacte. Es podran posar “exemples” trets de la natura, però la natura en si mateixa ja no es presta tant a servir de base del llenguatge religiós.

2. El significat religiós de Maria dintre el missatge bíblic està expressat amb un llenguatge tret de la Natura: de la biologia i de la genètica populars. Però avui la biologia i la genètica s’han convertit en ciències. Continuar usant-les per expressar continguts religiosos seria un greu error, que, a més, ens privaria de conèixer allò que realment ens vol comunicar el missatge bíblic.

3. Abans es deia que tots els éssers humans naixem amb el “pecat original”: una espècie de “taca” o “màcula” que tots teníem pel simple fet de ser descendents d’Adam i Eva. Adam i Eva van “pecar” i per això els seus descendents som “pecadors”. En aquest context, Maria, per un privilegi especial, no estaria afectada per aquesta “taca” o “màcula”. Seria, per tant, “La Sense taca” o “La Immaculada”.

4. Aquest llenguatge (pecat original”, “immaculada”) avui dia resulta totalment inadequat perquè no transmet cap significat; i quan ens empenyem a fer-lo significatiu, podem caure en autèntiques aberracions.
I no obstant, el missatge bíblic és extremadament significatiu i important.
  
Maria, figura de la Humanitat.
5. Suposem que al vostre jardí hi heu plantat un presseguer, i que, quan recolliu els fruits, us adoneu que tots els préssecs estan corcats. Això, penseu, podria ser degut a dues causes:
- que l’arbre és dolent perquè porta el corc dintre seu mateix, que després apareix en els fruits, o
- que, al lloc on està plantat, hi ha insectes que “piquen” els préssecs encara verds, deixant-hi les futures larves.

6. Imagineu, però, que un bon dia trobeu un préssec que no està corcat. Aquest fet seria extremadament significatiu ja que voldria dir que l’arbre és bo, i que els corcs no estan en l’arbre, sinó que arriben als fruits des de fora.

7. La Immaculada és la mostra de que l’arbre de la Humanitat és bo. El que podria semblar un “privilegi” de Maria en realitat ens mostra l’excel·lència de l’Arbre. Si molts dels seus fruits són “corcats”, no és per culpa de l’arbre sinó de causes exteriors. Una molt bona notícia!
Aquesta bona notícia no es troba explícitament en els evangelis, però el Poble Cristià sempre ha cregut que formava part integrant de la bona nova de Jesús.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada