La Puríssima.
Una bona
notícia amb un llenguatge (esdevingut)
inadequat.
1. Hi va haver un temps en què la Natura era entesa com a
manifestació de l’acció de Déu, i per això servia de base al llenguatge religiós.
Però a partir del moment en què ens acostem a la Natura amb
un llenguatge científic, aquesta es
fa menys apta per expressar la dimensió religiosa de l’ésser humà. El llenguatge científic posa separació
entre l’Home-coneixedor i la Natura-coneguda. És un llenguatge objectiu,
material, comprovable i amb tendència a ser exacte. Es
podran posar “exemples” trets de la natura, però la natura en si
mateixa ja no es presta tant a servir de base del llenguatge religiós.
2. El significat religiós
de Maria dintre el missatge bíblic està expressat amb un llenguatge tret
de la Natura: de la biologia i de la genètica populars. Però avui la biologia
i la genètica s’han convertit en ciències.
Continuar usant-les per expressar continguts
religiosos seria un greu error, que, a més, ens privaria de conèixer allò
que realment ens vol comunicar el missatge bíblic.
3. Abans es deia que tots els éssers humans naixem amb el “pecat
original”: una espècie de “taca” o “màcula” que tots teníem pel simple fet de
ser descendents d’Adam i Eva. Adam i Eva van “pecar” i per això els
seus descendents som “pecadors”. En aquest context, Maria, per un privilegi
especial, no estaria afectada per aquesta “taca” o “màcula”. Seria, per tant, “La Sense taca” o “La Immaculada”.
4. Aquest llenguatge (“pecat original”, “immaculada”) avui dia resulta totalment inadequat perquè no
transmet cap significat; i quan ens empenyem a fer-lo significatiu,
podem caure en autèntiques aberracions.
I no obstant, el missatge bíblic és extremadament significatiu
i important.
Maria, figura de
la Humanitat.
5. Suposem que al vostre jardí
hi heu plantat un presseguer, i que, quan recolliu els fruits, us adoneu que tots
els préssecs estan corcats. Això, penseu, podria ser degut a dues
causes:
- que l’arbre és dolent perquè porta el corc dintre seu
mateix, que després apareix en els fruits, o
- que, al lloc on està plantat, hi ha insectes que “piquen” els
préssecs encara verds, deixant-hi les futures larves.
6. Imagineu, però, que un bon dia trobeu un préssec que no
està corcat. Aquest fet seria extremadament significatiu ja que voldria dir
que l’arbre és bo, i que els corcs
no estan en l’arbre, sinó que arriben als fruits des de fora.
7. La Immaculada és la
mostra de que l’arbre de la Humanitat és
bo. El que podria semblar un “privilegi” de Maria en realitat ens mostra l’excel·lència
de l’Arbre. Si molts dels seus
fruits són “corcats”, no és per culpa de l’arbre sinó de causes exteriors. Una molt bona notícia!
Aquesta bona notícia no
es troba explícitament en els evangelis, però el Poble Cristià sempre ha cregut
que formava part integrant de la bona nova de Jesús.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada